Expoziţia de locomotive cu abur din Zona Triaj, Reșița, a fost inaugurată pe data de 29 aprilie 1972, marcând împlinirea a 100 de ani de la fabricarea primei locomotive cu abur, la Reşiţa. Din anul 1964, producția de locomotive cu abur, la Reşiţa, devine pagină de istorie. Astfel, pe parcursul a 92 de ani, numărul locomotivelor construite aici s-a oprit la 1.461.
Distribuie articol
Orașul în care s-a scris istoria metalurgiei românești, orașul în care s-a produs oțelul din care a fost construit Turnul Eiffel din Paris, Reșița ascunde timid un spațiu amenajat în aer liber în care expune adevărate bijuterii ale ingineriei românești. Este vorba despre Muzeul Locomotivelor cu Abur, localizat în zona Triaj a municipiului Reșița.
Scurtă istorie a Muzeului Locomotivelor cu Abur din Reșița
Expoziţia de locomotive cu abur din Zona Triaj, Reșița, a fost inaugurată pe data de 29 aprilie 1972, marcând împlinirea a 100 de ani de la fabricarea primei locomotive cu abur, la Reşiţa. Din anul 1964, producția de locomotive cu abur, la Reşiţa, devine pagină de istorie. Astfel, pe parcursul a 92 de ani, numărul locomotivelor construite aici s-a oprit la 1.461.
Colecţia din Reșița cuprinde 16 exponate, piesa centrală fiind locomotiva RESICZA, prima locomotivă cu abur construită în sud-estul Europei, în anul 1872.
Începând cu anul 2018, spațiul și exponatele Muzeului de Locomotive cu Abur Reșița intră în ample lucrări de revopsire a locomotivelor, reamenajarea parcului, reasfaltarea aleilor pietonale, schimbarea completă a sistemului de iluminat public, acestuia fiindu-i adăugate noi elemente de iluminat arhitectural. Devine astfel cel mai mare muzeu tehnic în aer liber din Europa.
Iată mai jos, câteva date tehnice ale unor bijuterii inginerești expuse la Muzeul de Locomotive cu Abur Reșița.
RESICZA
În 1865, la Reșița era funcțională o cale ferată industrială iar alta făcea legătura cu minele de la Secul și a fost construită între 1868 – 1870. Acestea erau deservite de material rulant cu tracţiune animală. Tracţiunea cu locomotive a fost inaugurată la data de 26 noiembrie 1871.
Prima locomotivă cu abur care a circulat pe linia Reşiţa – Secul a fost SZEKUL și a avut numărul de circulaţie 1. Locomotiva de tip Bt-n2 (StEG 52) a fost construită de Fabrica de Locomotive a St.E.G. – Viena după proiectul lui John Hasswell.
Aducerea ei la Reşiţa a presupus parcurgerea a trei etape distincte, ea fiind transportată mai întâi pe Dunăre până la Baziaş, de aici până la Oraviţa pe calea ferată (inaugurată în 1854) iar de aici până la Reşiţa, pe o platformă trasă de 36 de perechi de boi.
RESICZA este menţionată în documente ca fiind prima locomotivă fabricată în sud-estul Europei, la Reşiţa, în anul 1872 și, în prezent. este piesa centrală a Muzeului de Locomotive cu Abur Reșița.
An fabricație: 1872
Constructor: St.E.G. – Reșița, Tip: Bt-n2
Număr fabricație: 1, Număr circulație: 2
Ecartament îngust: 948 mm, Lungime: 4.47 m
Greutate în stare de serviciu: 11.5 t
Combustibil: cărbune
Diametrul roților: 711 mm, Forța de tracțiune: 1.125 tf
Principesa Elena
A doua locomotivă cu abur construită pe teritoriul României Întregite, Principesa Elena – 704.402, a purtat inițial numărul de circulație 15. Prima locomotivă, Principele Carol – 704.401, (ex-14), a fost casată în 1970. Cele două locomotive cu abur supraîncălzit sunt primele dezvoltate de către proiectanții Fabricii de Locomotive a Uzinelor de Fier și Domeniile Reșița (U.D.R.) S.A..
An fabricație: 1925
Constructor: U.D.R., Tip: Dt-h2, Anina II
Număr fabricație: 2
Ecartament îngust: 700 mm, Lungime: 6.80 m
Greutate în stare de serviciu: 22 t
Combustibil: cărbune
Forța de tracțiune: 1.125 tf, Viteza maximă: 30 km/h
CFU 28
În cadrul acestei serii de locomotive-tender, destinate tractării trenurilor de marfă și mixte pe linii secundare, au fost produse, la Fabrica de locomotive M.A.V. din Budapesta, 41 de exemplare în perioada 1896-1901.
Deoarece la data proiectării s-a avut în vedere şi adaptarea lor la specificul transportului greu de huilă de pe ruta Lupeni-Petroşani, primele 8 exemplare au intrat în serviciu pe această linie. În 1910, 11 locomotive de acest tip şi-au avut staţia de domiciliu la Petroşani, 1 la Simeria, 1 la Sibiu şi 9 la Lugoj.
An fabricație: 1900
Constructor: M.A.V. Budapest, Tip: Dt-n2v
Număr fabricație: 1486
Ecartament normal: 1435 mm, Lungime: 8.86 m
Greutate în stare de serviciu: 40.25 t
Combustibil: cărbune
Numărul cilindrilor: 2, Diametrul roților: 950 mm
Viteza maximă: inițial, 36 km/h
CFR 131.003
Seria Prairie constituie o realizare de excepţie a constructorilor de locomotive reșițeni, proiectată şi construită integral de U.D.R.. Ea a fost creată în baza unui studiu realizat împreună cu beneficiarul lor, C.F.R.. Cele 67 de exemplare fabricate în perioada 1939 – 1942 exclusiv la Reșița au fost destinate remorcării trenurilor de marfă și călători pe liniile secundare scurte, caracteristice zonelor de deal și munte.
An fabricație: 1940
Constructor: U.D.R., Tip: 1C1t-h2
Număr fabricație: 554
Ecartament normal: 1435 mm, Lungime: 11.87 m
Greutate în stare de serviciu: 61,6 t
Combustibil: cărbune și păcură
Numărul cilindrilor: 2, Diametrul roților: 1200 și 950 mm
Viteza maximă: 65 km/h
Acestea sunt doar câteva dintre minunatele locomotive expuse aici, la Muzeul de Locomotive cu Abur Reșița, adevărate bijuterii ale ingineriei românești, locomotive care au adus progresul la vremea lor în România. Acest muzeu în aer liber trebuie văzut măcar o dată în viață, deoarece amintește de vremurile glorioase ale tehnicii și ingineriei românești.
Pentru a putea adăuga comentarii, te rugăm să te autentifici.