Deputatul Bogdan-Alin Stoica (Liga Albanezilor”): „Avem obligația de a ne asigura că dreptul la învățătură nu rămâne doar o lozincă”

Deputatul Bogdan-Alin Stoica (Liga Albanezilor”): „Avem obligația de a ne asigura că dreptul la învățătură nu rămâne doar o lozincă”

09:15 26.11.2020
0

Pandemia de Covid-19 a pus societatea românească în fața unor multiple provocări, începând, bineînțeles, cu criza sanitară. Foarte repede însă acesteia i s-au alăturat efectele economice și sociale ale măsurilor de protecție adoptate de autorități și nu în toate cazurile au fost identificate alternative complet funcționale la starea de lucruri de dinaintea pandemiei. Din păcate, domeniul educației este un exemplu elocvent în acest sens.

Distribuie articol

Trecerea la școala online s-a dovedit un proces mult mai complicat decât ne-am fi putut imagina. Anterior pandemiei, România se mândrea cu performanțele remarcabile din domeniul IT, neglijând faptul că cele mai multe dintre acestea sunt apanajul unei clase restrânse de profesioniști și nu reflectă, în realitate, gradul de alfabetizare funcțională a societății românești. Prin urmare, la „momentul adevărului”, școala românească a fost luată pe nepregătite, iar calitatea actului de educație a avut de suferit în mod considerabil.

Este legitim să ne întrebăm dacă în aceste condiții statul se mai achită în mod corespunzător de obligația constituțională de a asigura exercitarea dreptului la învățătură. Predarea și învățarea online se derulează pe cu totul alte coordonate decât învățământul la clasă și chiar dacă a trecut deja destul de mult timp de la începuturile tranziției către online, există încă dificultăți de adaptare, atât din partea elevilor, cât și a profesorilor.

În plus, orele online la clasele foarte mici au un efect limitat în ceea ce privește dezvoltarea copiilor. În clasele primare este esențială îndrumarea directă a unui învățător, astfel că pare cu totul nerealist să pretindem că un copil de șapte ani va învăța să scrie – de mână, evident – prin intermediul unor ore virtuale. Este o problemă reală și stringentă, căreia experții din educație trebuie să-i găsească soluții cât mai rapide și mai aplicate.

Nu în ultimul rând, încă mai există probleme reale cu infrastructura digitală, în special în mediul rural și în comunitățile sărace. Practic, în situația în care un copil nu are posibilitatea materială de a participa în mod corespunzător la orele online, lui nu doar că i se îngrădește dreptul la învățătură, dar i se și compromit șansele de dezvoltare ulterioară. În astfel de condiții, și egalitatea de șanse rămâne un slogan fără conținut real.

Bineînțeles, soluția cea mai simplă pentru toate aceste tipuri de probleme ar fi revenirea elevilor și profesorilor în clase. În același timp însă, o astfel de decizie trebuie cântărită foarte atent și plasată în contextul situației epidemiologice generale din România. Acesta este, în cele din urmă, rolul esențial al clasei politice conducătoare: să analizeze și să pună în balanță informații și argumente și să ia decizia care poate aduce cele mai mari beneficii, în raportul cu riscurile și costurile. Am precizat în mai mult multe rânduri în intervențiile mele că decidenții politici nu au voie să se ascundă în spatele experților în sănătate publică, ci ei sunt obligați să ia măsuri și decizii care să minimalizeze impactul restricțiilor, fără a pune în pericol obiectivul general – încetinirea ritmului de răspândire a pandemiei.

În primul rând, este evident că statul trebuie să se asigure că toți elevii și toți profesori au baza materială necesară pentru școala online. Apoi, experții din educație trebuie să conceapă și adapteze metodele de predare și conținuturile la noua realitate. Desigur, părinții au și ei un rol în acest proces și trebuie la rândul lor instruiți cum să gestioneze orele online ale copiilor. Este dificil, pentru că toate aceste lucruri trebuie făcute din mers, dar nu ne putem permite o nouă „generație de sacrificiu”.

Avem obligația să acționăm ca un stat matur, care înțelege că garanția constituțională a unor drepturi rămâne la stadiul de lozincă, atâta vreme cât nu are acoperire în măsurile concrete adoptate de autorități. Voi milita în Camera Deputaților, așa cum am făcut-o și până acum, pentru profesionalizarea managementului educației, pentru alocarea prioritară de resurse în acest domeniu și pentru conștientizarea importanței și prestigiului școlii în societate.

Comandat de Asociația Liga Albanezilor din România. Realizat de PRO SUD-VEST ZIAR ONLINE SRL. Cod unic AEP 13200030.


Pro Oltenia

Pro Oltenia

Agenda ta zilnică va fi făcută printr-un click la www.pro-oltenia.ro şi cele mai interesante noutăţi le vei afla în câteva clipe. Conectaţi la cele mai importante canale de informaţii, cu tehnologie modernă şi folosirea tehnicilor jurnalistice de top, îţi oferim fotografii şi imagini video în exclusivitate. Sursa ta de ştiri online e cu tine: PRO Oltenia!

Scrie un comentariu

Pentru a putea adăuga comentarii, te rugăm să te autentifici.

Conectare



Cont nou



Resetare parolă